Feb. 19.

Teatersamtaler – et redskab til publikumsudvikling


Scenekunstnetværket har udgivet en folder om projektet ‘Teatersamtaler – Giv publikum ordet’, der kan bruges som et redskab til publikumsudvikling.

Hvordan får man fat på nye publikumsgrupper? Og hvordan fastholder man publikum og får dem til at komme igen – og igen? Det er et spørgsmål, som optager de fleste teatre. Og der er mange forskellige måder at gribe det an på.

Scenekunstnetværket i Region Midtjylland har udgivet en lettilgængelig folder på otte sider, hvor de videregiver deres erfaringer fra projektet ‘Teatersamtaler’ og vejleder i, hvordan man anvender teatersamtaler som en metode til publikumsudvikling.

‘Teatersamtaler’ går ud på, at en gruppe af 6-10 tilskuere lige efter forestillingen samlet inviteres til en dialog, hvor udgangspunktet er spørgsmålet: “Hvad oplevede du?” og svaret bliver en samtale på en time til halvanden. Det kan handle om alt imellem det rørende og irriterende, lige fra en snak om skuespillerens mimik til problemer med at finde garderoben, for det er oplevelsen som helhed, teatersamtalen handler om.

Responsen fra deltagerne har været, at samtalerne gør det sjovere at se teater og sætter forestillingsoplevelsen i et bredere perspektiv. Samtidig er teatersamtalerne indgået i SceNets publikumsforskning og danner dermed nu udgangspunkt for, at teatrene får en større indsigt i, hvad publikum egentlig får ud af deres teaterbesøg.

Rapport på vej
Forsker Louise Ejgod Hansen, som i perioden 2010-2012 har gennemført teatersamtalerne i forlængelse af udvalgte forestillinger, barsler nemlig inden længe med en rapport, der tager det store empiriske materiale under behandling. Den forventes på gaden i løbet af februar 2013.

Metoden er udviklet med inspiration fra:
• Sauter, Isaksson og Jansson: ‘Teaterogön. Publiken möter föreställningen’. Stockholm, 1986, samt
• Scollen: ‘Talking Theatre Is More Than a Test Drive. Two Audience Development Methodologies Under Review’ i International Journal of Arts Management, nr. 9, 2009.

Scenekunstnetværket SceNet er et netværk bestående af 19 af Region Midtjyllands små storbyteatre, egnsteatre, landsdelsscenen og andre professionelle teatre med egen scene og kontinuerlig drift. SceNets overordnede formål er at synliggøre, styrke og udvikle scenekunsten i Region Midtjylland.

 

 

Folderen findes i en læsevenlig version her og kan også downloades som PDF.

Louise Ejgod Hansens rapport med en analyse af teatersamtaleprojektet liver tilgængelig på scenet.dk

Kilder: proscenium.dkScenekunstnetværket, CKI

 

 

By mik | Posted in Udgivelser | Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Tagged: , ,



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers: