Baggrund og historik

Ideen til Audiences Denmark udsprang af et europæisk samarbejde, som projektets initiativtagerne har været og er en central aktør i, Audiences Europe Network, som er et netværk af ekspert-agenturer specialiseret inden for publikumsudvikling i England, Holland, Belgien, Norge, Spanien og Italien, samt Center for Kunst & Interkultur (CKI) i Danmark.

CKI har gennem 2010-2012 samarbejdet, holdt møder og seminarer sammen med syv professionelle publikumsagenturer i Europa, heriblandt Audiences Central i Birmingham, Audiences Norway i Bergen, og Uitburo i Rotterdam, samt Center for Publikumsudvikling i Berlin.

Det er en videreudvikling og udfoldelse af dette samarbejde og vidensgrundlag, vi nu har samlet i København med henblik på at udbrede metodekendskab og viden til et bredt netværk af kulturinstitutioner. Vi oplever nemlig større og større efterspørgsel blandt kulturinstitionerne fra alle egne af Danmark. De seneste år er det blevet langt mere attraktivt og nødvendigt for kulturlivet at udvikle metoder og skabe konkrete målbare resultater i forhold til at nå nye publikumsgrupper.

Erfaringerne i Holland og England har vist, at publikumsudvikling ikke blot er et filantropisk spørgsmål om inklusion eller demokrati. Strategisk arbejde med kulturel mangfoldighed kan skabe øget omsætning på bundlinjen. Dansk kulturliv kan få stor nytte af at vi trækker nogle erfaringer til landet, som kan blive bevæggrund for at både markedsføring, outreach, inddragelse og læring gennem kunst og kultur kan styrke både et demokratisk og kommercielt bundlinjeresultat.

På CKI-konferencen ‘Kunsten at skifte scene’ i januar 2011 i København arrangerede vi en session om publikumsudvikling, og her kom det frem, at en række kulturinstitutioner er ivrige efter at komme i gang med et samarbejde om metoder og innovative tiltag, der kan udvikle institutionernes evne til at nå både nyt og gammelt publikum.

 
Udgivelser
En rapport fra konferencen ‘Kunsten at skifte scene’ kan læses på www.cki.dk/kunstenatskiftescene

Ved samme konference offentliggjorde vi inspirations-publikationen ‘Publikum og interkultur’, www.cki.dk/inspirationsbog2.

I februar 2012 fulgte rapporten om grundlaget for Audiences Denmark, ‘Fra guder til tjenere’, www.cki.dk/Fra-guder-til-tjenere.pdf.

 

  • Om os
    • Baggrund og historik



    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    Follow

    Get every new post delivered to your Inbox

    Join other followers: